Balans tussen hoofd en lijf herstellen

Geplaatst door:

We zijn allemaal druk en over het algemeen multitasken we veel. Vanuit werk hup de kinderen ophalen, tas droppen, je zoon of dochter wegbrengen naar een clubje of vriendje, boodschappen doen, kind weer ophalen, koken, kind naar bed, opruimen en dan kan je eindelijk eens gaan zitten. Herkenbaar? Naast dat we de hele dag rennen zijn we ook nog echte denkers wat ook vaak nog spanningen met zich meebrengt. Wat denken anderen van ons? Heb ik dit wel goed gedaan? Had ik het niet anders aan moeten pakken? Ben ik niks vergeten vandaag? Ons hoofd gaat maar door en onze gedachten zijn niet te stoppen. Ook kinderen maken zich zorgen en hebben last van spanningen.

Als je veel in je hoofd zit ben je minder goed geaard. Je wordt meegezogen in alles wat ‘moet’ en je vergeet je zelf. Vaak adem je daar dan ook nog hoog bij en voel je je niet fijn. Maar we hebben geen tijd om stil te staan en ons af te vragen hoe het met ons gaat. We zijn ons warschijnlijk niet ens bewust van dit patroon.

Gelukkig kun je het herstellen en weer terug op aarde komen door bijvoorbeeld:

  • veel buiten op blote voeten te lopen; je gaat beter voelen
  • met je handen in de aarde te wroeten
  • te kleien
  • de natuur in te gaan
  • stilte en rust op te zoeken
  • je gedachten te onderzoeken; zijn ze wel waar en van jou?

Stressvolle gedachten zorgen voor lichamelijke reacties, waaronder het krijgen van koudere handen of voeten. Maar ook buikpijn en hoofdpijn hoor je vaak, spanningen die worden veroorzaakt door deze stressvolle gedachten zetten zich vast in je lichaam. Door je te focussen op iets anders ben je met je gedachten afgeleid en kom je weer terug in het NU.

Een simpel voorbeeld dat je overal kan doen is met je tenen wiebelen. Je bent dan met je gedachten afgeleid, want je hebt namelijk je volle concentratie nodig om met je tien tenen te wiebelen. Daardoor is er geen ruimte voor stressvolle gedachten en ontspan je. Spanningen worden hierdoor los gelaten. Doe dit in de rij bij de kassa, op het voetbalveld als de bal bij een ander is, in het cafe, op je werk of op school. Wat zijn de voordelen?

  • je aandacht gaat naar je tenen en kan zich nergens anders mee bezig houden
  • je gaat lager en dieper ademhalen
  • je bloedcirculatie wordt verbetert
  • minder last van koude voeten
  • spanningen verminderen
  • je ontspant

Als je veel zit op je werk is dit ook echt en aanrader. Lang zitten is slecht voor je. Heb je geen tijd voor een ommetje? beweeg dan regelmatig je voeten, benen en tenen.

Leuke oefening voor kinderen om alle tenen te gaan bewegen. Vaak kunnen we de grote teen wel bewegen, maar blijft de kleine teen achter. Je kan ze ook ritmisch op muziek bewegen, echt pianospeeltenen!

 

 

 

 

0

Over de auteur:

Manja Litjens - Op het Yogamatje
  Verwante berichten
  • No related posts found.

Voeg een Commentaar