Zintuig voel spelletjes

Geplaatst door:

Onze zintuigen

In deze blog wil ik de aanwezigheid van onze zintuigen in het daglicht zetten. We hebben ze allemaal, maar zijn ons niet altijd bewust van het gebruik ervan behalve de HSP’ers die, soms nog onbewust, de zintuigen juist te intens gebruiken. Het is zo natuurlijk dat je er gebruik van kunt maken, totdat een van de zintuigen niet goed meer functioneert. Dan ineens valt het op dat je ze hebt. De klassieke zintuigen die we allemaal kennen zijn de zintuigen waarmee we bewuste waarnemingen kunnen doen. Niet alles van de waarneming die we doen is echter bewust. Zoals ik al eerder aangaf gaat het zo natuurlijk en staan we er haast niet meer bij stil. 

je zintuigen gebruiken om te ontspannen en weer in balans te komen bij kindercoaching voor hoogsensitieve kinderen in utrecht

De zintuigen die we het meeste gebruiken zijn zien en horen. Zeker in deze tijd zou je bijna kunnen zeggen dat deze zintuigen overbelast zijn dan wel overbelast raken met alle schermen waar we de hele dag naar kijken en waar geluid vanaf komt. Naast het continue geluid dat de hele dag om ons heen aanwezig is van pratende mensen, bezigheden of geluid van apparatuur wat aanstaat. Voor kinderen en volwassen die hooggevoelig zijn is het nog een hele opgave om te leren dealen met al deze input. De zintuigen die we steeds minder gebruiken zijn proeven, ruiken en voelen. Door de drukte van alledag nemen we de tijd niet meer om rustig echt goed te proeven en te voelen wat er binnenin ons gebeurt of hoe iets aanvoelt op of in je lichaam.

Het belang van het gebruiken van je zintuigen

We hebben er zoveel maar we gebruiken er dagelijks zo weinig. Door al je zintuigen te blijven gebruiken en je hier bewust van te zijn, neem je optimaal waar via de kanalen die je hebt. Zo zie je bijvoorbeeld niet alleen een banaan, maar herkent de geur, de smaak en voelt de vorm. Zo neem je de banaan veel intenser waar dan dat je hem alleen zou zien. In deze blog ga ik wat dieper in op voelen, omdat het belangrijk is de connectie te houden tussen wat er in je hoofd gebeurt en je lijf. Om weer aan te leren voelen of iets fijn is of niet en te herkennen als ons lichaam ons van binnenuit subtiele seintjes geeft.

Voelen

Voelen doen we voor het merendeel met de huid. Denk aan een aanraking. Maar je kunt ook van binnen uit voelen zoals hoofdpijn of buikpijn, maar het kan ook subtieler zoals het onderbuik gevoel. Als je veelal druk in je hoofd bent kan het zijn dat je de connectie tussen je hoofd en lijf wat verliest en je minder goed in contact staat met je gevoel. Bij HSP’ers is dit vaak het geval en zie je dat er vooral vanuit het hoofd wordt geleefd en het aanvoelen van lichaamssignalen erg lastig is. Op de vraag “hoe voel je je?” kunnen we dan ook geen goed antwoord geven of we voelen een situatie niet goed aan wat kan leiden tot vervelende situaties.

Oefeningen

Om weer beter te leren voelen en de verbinding tussen hoofd en lijf te versterken kun je verschillende oefeningen doen. Hieronder een aantal voorbeelden om het zintuig voelen vaker te gebruiken en zo weer dichter bij je gevoel te komen.

kindermassage om balans tussen hoofd en lijf weer in balans te brengen bij HSP kinderen leren voelen door scheerschuim tijdens de kindercoaching bij hooggevoelige kinderen in utrecht zorgt weer voor connectie tussen lichaam en geest bij HSP'ers

  • geef elkaar een rugmassage om te ontdekken wat je fijn vindt en wat niet. In deze video een voorbeeld van hoe je een leuke rugmassage kunt doen met kinderen. Respecteer elkaars grenzen. Voor kinderen die hooggevoelig zijn is dit een hele fijne manier om tot rust te komen, ontspanning te ervaren en spanning van zich af te laten glijden.
  • merk op hoe het voelt in je lijf zoals het volgen van warme thee bij doorslikken.
  • sta stil bij hoe het voelt op je huid als je er met verschillende soorten stoffen overheen wrijft of met een zachte en wat hardere veer in je gezicht tekent. Als je je ogen sluit kun je nog beter voelen en waarnemen. Kinderen die hoogsensitief zijn hebben hier een duidelijke mening over.
  • laat iemand eens op je afkomen lopen en voel energetisch aan wanneer iemand te dicht bij komt.
  • doe wat scheerschuim op een vuilniszak en ga daar heerlijk vormen mee maken, letters schrijven of een tekening mee maken.
  • maak zelf pizza- of koekjesdeeg en kneed met de hand. Door het zwaardere materiaal werkt het ook nog grondend en ontspannend en zal je zien dat stress vermindert, je ontprikkelt, dieper door gaat ademen en weer steviger op de grond komt te staan.
  • doe de blote voeten oefening en loop vaker op blote voeten.
  • ga kleien en onbewust werkt dat ook grondend en rustgevend.
  • vieze handen krijgen is voor sommige kinderen al een hele uitdaging en niet elk kind houdt ervan. Speel ermee, zoek grenzen op en experimenteer. Met materialen uit de natuur bijvoorbeeld.
  • maak plezier, geef je kind de gelegenheid te experimenteren en om buiten de lijntjes te gaan!

Meer zintuig oefeningen vind je ook in mijn gratis download een vrolijker kind in 7 stappen

0

Over de auteur:

Manja Litjens - Op het Yogamatje
  Verwante berichten
  • No related posts found.

Voeg een Commentaar