De kruisbeweging laat hersenhelften samenwerken

Geplaatst door:

Wat is een kruisbeweging

Een kruisbeweging is een beweging waarbij je met een lichaamsdeel van de ene kant van je lichaam aan de andere kant van je lichaam komt. Dit kan in een bewegende oefening of met een oefening waarbij je de (yoga) houding aanhoudt. Je lichaamsdelen van de ene kant KRUISEN dus de middenlijn van je lijf.

Maar hoe werkt het dan?

De linkerkant van je lichaam wordt aangestuurd door de rechterhersenhelft en de rechterkant van je lichaam door je linkerhersenhelft. Door aan beide kanten van je lichaam tegelijkertijd een beweging te maken of door bijvoorbeeld je arm vanuit je rechterkant van je lichaam naar je linkerkant van je lichaam te brengen moeten allebei de kanten van je hersenen dus tegelijk aan het werk.

Wat train ik met de kruisbeweging en wat zijn de voordelen?

Je rechter hersenhelft denkt in plaatjes, is de creatieve kant en o.a ook belangrijk bij inzicht en overzicht. Terwijl je linker hersenhelft er een betekenis aan geeft en o.a. verantwoordelijk is voor het taalgebied, logica, details en analyses. Door de samenwerking train je dus deze functies waar je in het dagelijks leven vaak gebruik van maakt en vergroot je als het ware je hersencapaciteit. Je herkent wellicht wel dat je zelf een beelddenker bent bijvoorbeeld en dan voornamelijk je rechterhersenhelft gebruikt, het is dan goed om ook je linkerhersenhelft te blijven trainen. De kruisbeweging kun je in verschillende varianten uitvoeren. Daarnaast is het best lastig om deze oefeningen soepel uit te voeren en moeten we daar soms best even over nadenken. Het vraagt dus ook wat van je concentratie vermogen en afhankelijk van de oefening train je ook gelijk balans. Tijdens de ouder & kind yogaworkshops en in de kindercoaching gebruik ik ook veelvuldig kruisbeweging oefeningen.

Kruisbeweging (yoga) oefeningen

Hieronder een paar voorbeelden van kruisbewegingen en een filmpje voor kinderen hoe een (yoga)tijger beweegt. Deze tijger yogahouding doen we tijdens de ouder & kind yogaworkshops en was zo makkelijk nog niet. Lekker experimenteren met de kruisbeweging en verzin er zelf ook nog een paar!

Meer inspiratie

Wil je samen met je kind vaker een rustmoment, ontspannen en de balans in lijf en hoofd weer opzoeken? Mijn kinderyoga kaarten zijn een fijne visuele ondersteuning om het nog makkelijker te maken.

Kan je hooggevoelige kind wel wat meer rust, ontspanning en balans gebruiken in zijn of haar drukke leven? Download dan hier de gratis 7 tips voor een vrolijker kind.

Op mijn gratis pagina vind je nog veel meer oefeningen, massages of spelletjes om te doen. Kijk er rustig rond.

Wil je niks missen aan tips, inspiratie en activiteiten van Op Het Yogamatje schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Uitschrijven kan op elk moment.

Op facebook en instagram vind je meer tips en inspiratie.

HSP coach in Utrecht, hooggevoeligheid kruisbweging oefening om hersenhelften te laten samenwerken

0

Over de auteur:

Manja Litjens - Op het Yogamatje
  Verwante berichten
  • No related posts found.

Voeg een Commentaar