Van onrust naar rust

Geplaatst door:

Onrust bij kinderen

Kun jij je de schoolreisjes op de basisschool nog herinneren?

Ontzettend spannend vond ik dat altijd.

Waar gingen we precies heen?

Hoe zag het er daar uit?

Met wie zat je in het groepje?

Raakte je de begeleider van je groepje niet kwijt?

Aan het ontbijt stuiterde mijn jongste kind van 5 jaar al onrustig en druk heen en weer, ondanks dat ik zelf als hulpouder mee ging.

Het was heel erg leuk, mooi weer, maar ook vermoeiend en in de bus was hij al snel in slaap.

‘Mama, ik kan niet slapen!’ hoorde ik vanaf boven.

De spanningen, adrenaline en onrust gierde nog door zijn lijf schatte ik in.

 

Energie eruit

Hij zat rechtop in zijn bed, klaar wakker.

Ik luisterde naar zijn enthousiaste verhalen, ja de energie moest er duidelijk nog even uit.

Maar het was inmiddels ook al laat en de dag erna was gewoon weer een schooldag.

Zullen we een oefening doen die ik vorige week op yogavakantie ook heb gedaan? opperde ik.

Daar wordt je vanzelf wat rustiger van in je hoofd en lijf en dan kun je vast zo wél slapen. 

 

Rust in lijf en hoofd

We deden hem gewoon in zijn bed met zijn voeten tegen het hoofdbord.

Dit is wel grappig’ hoorde ik naast me en hij nestelde zich nog wat beter op de deken.

Zijn armen losjes naast hem op bed of gevouwen onder het hoofd.

De zwaartekracht helpt om alle spanningen en onrust in lijf en hoofd ‘de grond’ in te laten zakken.

Het bloed kan makkelijker richting hoofd bewegen en je voelt je erna wat minder onrustig.

Na even zo te hebben gelegen stopte ik hem weer onder, dikke knuffel en wenste hem welterusten.

Ik heb daarna niks meer gehoord.

 

Dé yogaoefening voor elke dag

De yogadocent zei vorige week tegen alle deelnemers: ‘al is er maar 1 houding die je onthoudt en elke dag even 10 min doet dan is het deze.

Zo goed voor je om tot rust te komen en alle spanningen en vermoeidheid van je af te laten glijden’.

Dus zoek een muur, bank of hoofdsteun in bed en benen omhoog maar!

van onrust naar rust in je lijf en hoofd met deze omgekeerde kinderyoga houding

Meer inspiratie

Kan je kind wel vaker een rustmoment, ontspanning en balans tussen lijf en hoofd gebruiken? Deze grote kinderyoga kaarten zijn een fijne visuele ondersteuning (met uitleg) om het nog makkelijker te maken.

Download hier ook de gratis 7 tips voor een vrolijker kind.

Op mijn gratis pagina vind je nog veel meer oefeningen, massages of spelletjes om te doen. Kijk er rustig rond.

Wil je niks missen aan tips, inspiratie en activiteiten van Op Het Yogamatje schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Uitschrijven kan op elk moment.

0

Over de auteur:

Manja Litjens - Op het Yogamatje
  Verwante berichten
  • No related posts found.

Voeg een Commentaar