Kinderyoga
Kindermeditatie
Kinder rugmassage
Kindercoaching
Kinderyoga

Kinderyoga oefeningen

Ik heb een aantal kinderyoga oefeningen voor je neergezet, zodat je fijn thuis met je kind kan yoga'en.

Yoga en meditatie helpt je kind om:

  • te ontprikkelen
  • spanningen los te laten
  • van onrust naar rust te gaan
  • zelfvertrouwen te versterken
  • concentratie en balans te stimuleren
  • energie en adem stroming weer te laten doorstromen

Wil je liever yoga'en zonder computerscherm voor een betere ontprikkeling en ontspanning? Of wil je kind ook graag alleen yoga'en? Bekijk dan eens mijn grote kinderyogakaarten voor makkelijke ontspanning. Op instagram en facebook vind je tips en inspiratie of kom eens meedoen met een ouder&kind yogaworkshop.

Doe lekker inspiratie op, laat je fantasie de vrije loop en maak er vooral ook eigen versies van. Het gaat er niet om dat je kind lang in de yogahouding staat, maar dat je er mee bezig bent en er plezier aan beleeft. Blijven doorademen is belangrijk. Opgroeien met yoga en meditatie is niet saai en serieus maar leuk!

Oefening A: tot rust komen

Kun jij je de schoolreisjes op de basisschool nog herinneren?
De spreekbeurten die je moest geven?
De CITO toetsen die je voorgeschoteld kreeg?
En het spelen bij een nieuw vriendinnetje?
Ontzettend spannend vond ik dat altijd en vantevoren en erna gierde de spanningen, adrenaline en onrust door mijn lijf.

Dé yogaoefening voor elke dag

Deze oefening helpt snel om samen met de zwaartekracht alle spanningen en onrust in lijf en hoofd ‘de grond’ in te laten zakken.
Om zo tot rust te komen en alle vermoeidheid van je af te laten glijden. Het bloed kan zo ook makkelijker richting je hoofd bewegen voor een goede doorbloeding.
Zoek een muur, bank of hoofdsteun in bed en benen omhoog maar!
De armen van je kind kunnen losjes langs het lijf of gevouwen onder het hoofd.
Kinderen stoppen er vanzelf mee. Dan was het genoeg.

kinderyoga oefening om tot rust te komen en slaapproblemen tegen te gaan

Oefening B: hersenhelften laten samenwerken

Je hersenen bestaan uit 2 delen; een rechterhersenhelft die de linkerkant van je lichaam aanstuurt en een linkerhersenhelft die de rechterkant van je lichaam aanstuurt. Je rechter hersenhelft is de creatieve kant en denkt in plaatjes. Dit is belangrijk bij o.a inzicht en overzicht. Terwijl je linker hersenhelft er een betekenis aan geeft en o.a. verantwoordelijk is voor het taalgebied, logica, details en analyses. Door de samenwerking van deze 2 hersenhelften train je dus deze functies waar je in het dagelijks leven vaak gebruik van maakt.

Wat doet een kruisbeweging voor mijn hersenen?

Een kruisbeweging is een beweging waarbij je met een lichaamsdeel van de ene kant van je lichaam aan de andere kant van je lichaam komt. Je lichaamsdelen van de ene kant KRUISEN dus de middenlijn van je lijf en hiermee laat je beide hersenhelften samenwerken. Dit kan in een bewegende oefening of met een oefening waarbij je de (yoga) houding aanhoudt. De kruisbeweging is zo'n oefening en kun je in verschillende varianten uitvoeren. Het vraagt ook wat van je concentratie vermogen en, afhankelijk van de oefening, de balans, want het is best lastig om deze oefeningen soepel uit te voeren. We moeten daar soms best even over nadenken.

Hieronder een paar voorbeelden van kruisbewegingen. Lekker experimenteren met de kruisbeweging en verzin er zelf ook nog een paar!

hersenhelften laten samenwerken met een kruisbeweging tijdens de kinderyoga ouder amp; kind workshop

Oefening C: zonnegroet voor kinderen

In de kinderyoga hebben we ook een zonnegroet die ervoor zorgt dat je kind weer in balans komt, ontspant en de energie weer vrij kan stromen. De tekst van deze zonnegroet heb ik aangepast, zodat het ook voor realisten een fijne yoga oefening is.

Stap voor stap maakt je kind niet alleen kennis met yoga, maar leert ook om yogahoudingen in een flow te doen. Een yogaflow betekent dat je van de ene yogahouding vloeiend doorgaat naar de volgende yogahouding.

Voordelen van de kinderyoga zonnegroet zijn hierdoor:

  • balans en concentratie
  • motoriek en vloeiende bewegingen maken
  • energie gaat stromen en spanningen ontladen
  • goede bloedsomloop door afwisseling in houding o.a staand, op knieën en omgekeerd
  • trainen van spieren en gewrichten
  • goede doorademing en verruiming in het lichaam
  • samenwerking van de beide hersenhelften
  • meer yoga plezier als je het samen met je kind doet

Wanneer doe ik de zonnegroet

Deze yogahoudingen achter elkaar wordt de zonnegroet genoemd, omdat deze serie van houdingen vaak aan het begin van de dag wordt gedaan, bij het opkomen van de zon. Maar in een langzaam tempo voor het slapen gaan of gedurende de dag kan natuurlijk ook. Voor hooggevoelige kinderen is het een fijne manier om voor het slapen prikkels en spanningen los te kunnen laten. Ontspannen in slaap vallen is dan makelijker. Het is fijn om de yogahoudingen reeks een paar keer achter elkaar te doen, zodat de energie stroom goed op gang komt en goed doorademen is hierbij belangrijk.

Het gaat er niet om dat je hooggevoelige kind de yogahoudingen perfect uitvoert. Het gaat er vooral om dat je kind er plezier in heeft!

Oefening D: Verbinding

Het met elkaar doorbrengen van zoveel tijd in een beperkte ruimte én een balans blijven vinden met je werk / school is en blijft een mooie uitdaging.

Dat deze periode nog langer gaat duren hadden we met onze onderbuik wel aan zien komen, maar toch gehoopt dat het leven weer normaler zou kunnen worden.

Probeer de positieve kanten ruimte te geven en blijf in gesprek hoe de dagindeling optimaler kan verlopen. Zo kijken wij met zijn allen naar de geschiedenis les filmpjes over de pré historie, geven wij maar ook opa en oma reken uitleg via skype en worden we door de kinderen extra voorgelezen. Persoonlijk vind ik het erg leuk om nu een beter kijkje te krijgen in wat ze op school leren.

Verbindingsoefening ouder en kind

Samen sta je sterk en je versterkt de verbinding tussen jullie beide met deze yogahouding. Ga tegenover elkaar staan met je voeten op heupbreedte. Buig vanuit je bekken naar voren met een rechte rug en pak elkaars schouders vast. Als ouder kun je iets door je knieën buigen om je rug horizontaal recht te houden. Hou je hoofd in lijn met je rug. Adem door.

verbinding tussen ouder en kind voor sterke relatie

Oefening E: gronden

De blaadjes vallen van de bomen en de kou begint zijn intrede te maken. Dikke jassen en truien komen uit de kast, gordijnen gaan eerder dicht en het is donker buiten. Het liefste nestelen we ons heerlijk op de bank, weggekropen onder een dekentje met een kop thee of warme chocolade melk. Helaas roept ook de plicht van school en werk en moeten we ons toch uit ons warme bedje begeven en aan de slag.

Maar de herfst en winter staan ook voor loslaten, je terug trekken en je opmaken voor een tijd van bezinning. Naarmate het einde van het jaar nadert denken we na over wat er is gebeurd het afgelopen jaar, wat ging er goed en waar wil je aan werken? Wat zijn je verlangens en dromen?

Grondingsoefening

Fysiek en psychisch merk ik ook altijd dat we weer in een ander seizoen zitten. Mijn haren vallen meer uit, ik heb sneller last van koude tenen en heb minder zin om mensen op te zoeken.

Een leuke en fijne oefening om samen met je kind te doen voor warme voeten, verruimen van je heupgebied, contact samen en plezier laat ik zien in deze video. En je krijgt er ook nog warme handen en voeten van!

Wil je de oefening liever alleen doen? Dat kan ook! De houding op je rug met voeten omhoog heet de happy baby pose. Een voorbeeld vind je in mijn kinderyogakaarten set.

Oefening F: spanning ontladen

Een hele fijne en makkelijke oefening om spanning te ontladen. In de klas, thuis, voor een wedstrijd, presentatie of in de rij voor de kassa, deze oefening kan overal en kost weinig tijd.

 

Kindermeditatie

Wat is een kindermeditatie?

Een kindermeditatie is niks anders dan een kort moment van rust. Je kunt hiervoor verschillende meditatie vormen gebruiken zoals:

  • rustig zitten met de ogen open of dicht in kleermakerszit of lotushouding. Volg je ademhaling
  • zitten of liggend kijken naar dingen innbsp;beweging zoals de wolken, vogel, sneeuw in een sneeuwbol
  • voelen hoe je je voeten neerzet tijdens het heeeeeel langzaam lopen
  • hetnbsp;kijken naar eennbsp;vlammetje
  • het luisteren naar omgevingsgeluiden
  • het aandachtig observeren van een voorwerp dat je voor je zet

Voordelen van een kindermeditatie

Het hoofd van je kind kan soms overuren draaien. Alle prikkels die op hem of haar afkomen, de gedachtestroom die nooit ophoudt is en het zich zorgen maken over van alles en nog wat, gebeurt voor ons gevoel regelmatig onbewust. Door een kindermeditatie kan je kind:

  • beter slapen en zich concentreren
  • spanningen loslaten en ruimte geven aan ontspanning in lijf en hoofd
  • ademhaling verdiepen

Een korte meditatie of moment van rust kan dan heel fijn zijn, zeker voor hooggevoelige kinderen.nbsp;

Hoe doe je de kindermeditatie?

Hoe je de meditatie doet is afhankelijk van het type meditatie en wat bij je kind past. Je kan:

  • zitten – op een stoel met de voeten plat op de grond en handen op je knieën of in je schoot, in kleermakerszit of lotushouding op de grond
  • liggen – op je rug op de grond of in bed met je armen en benen een stukje van het lichaam af en gespreid
  • in beweging, maar dan langzaam en met aandacht

Met deze simpele oefening komt het hoofd van je zoon of dochter weer wat tot rust. Alle (storende) gedachten dwarrelen neer en er komt weer ruimte in het hoofd. De ademhaling wordt langzamer en er kan weer contact met het lijf ontstaan. Spanningen kunnen van je kind afglijden en maakt plaats voor ontspanning. We hebben gedurende de dag dit soort rustmomenten nodig om de opgedane prikkels te verwerken en weer nieuwe prikkels aan te kunnen.nbsp;

Maak het jezelf gemakkelijk ennbsp;comfortabel. Bij kinderen is een minuut al lang en leg ook niet de focus op de tijd, maar zorg voor plezier. Samen doen maakt het nog leuker en zelf kom je dan ook even tot rust.

Kinder rugmassage

Kindermassage oefeningen

Een kinderyoga kindermassage is een rugmassage waarbij je een verhaal op de rug vertelt met verschillende vinger- en hand bewegingen.nbsp;

Kinderen vinden deze rugmassages geweldig en het is een fijne manier om zeker voor hooggevoelige kinderen tot rust en ontspanning te komen. Het contact met het eigen lijf weer te ervaren en lichaamssignalen weer te herkennen. Ook het huidcontact wat tussen jouw en je hooggevoelige kind wordt gemaakt is essentieel voor een sterke binding en het geeft je kind een gevoel van aarding en veiligheid. Mits er niet over de grenzen van je kind wordt heen gegaan!nbsp;

Belangrijke kindmassage aandachtspunten

  • Laat je kind lekker liggen, bij voorkeur op de buik met armen langs zij. Vooral bij kinderen die hooggevoelig zijn is het belangrijk uit te vinden wat fijn ligt, zodat je kind ook echt goed kan ontspannen
  • Je handen bewegen van boven naar beneden over de rug en je kan het achterhoofd eventueel meenemen
  • Vraag altijd of degene die de massage ontvangt het fijn vindt wat je doet. Zoo niet pas aan, de ontvanger bepaald.
  • Het ene kind vindt het fijner als je wat zachtere bewegingen maakt, terwijl het andere kind het juist wel fijn vindt als het iets harder is. Er is geen goed of fout zolang de ontvanger het goed vindt wat er gebeurt.
  • Let op de lichaamstaal. Als je merkt dat je kind onrustig beweegt of giechelt vraag dan of het nog steeds goed is wat je doet. Sommige kinderen vinden het lastig om het vanuit zichzelf aan te geven, dus blijf alert op lichaamssignalen.
  • Negeer nooit wat de massage ontvanger aangeeft, zodat je kind zich veilig blijft voelen en er niet over grenzen heen wordt gegaan. Dat geldt dus ook voor jezelf. Vind je iets niet fijn, geef het dan aan, zo kun je je kind leren hoe daar mee om te gaan.
  • Bedank elkaar na afloop voor de fijne massage
  • Maak er vooral je eigen versie van.

 

[/tab]

Kindercoaching

Kindercoaching oefening

Hier vind je inspiratie om je kind beter te snappen, bewustwording te creëren in automatische patronen en gedragingen die wij zelf aangeleerd hebben gekregen en ook onbewust toepassen in de opvoeding van onze kinderen. Jouw kind is vaak een spiegel van jou of zijn omgeving en geeft aan welke behoefte er bij je kind onderligt. Interessant om eens stil te staan bij wat je zelf zegt of doet en wie je als ouder wilt zijn. Wat is er onbewust aangeleerd, maar mag losgelaten en wat wil je behouden?

Door te vertragen, stil te staan en plezier te maken, kortom door te ontspannen, volgen groei en bloei als vanzelf.

De afgelopen weken waren een bijzondere tijd waarin we volledig afgeremd werden in ons drukke bestaan, maar wow als gevolg schoten onze 2 kinderen letterlijk in figuurlijk de lucht in. De rust, de ruimte, het zijn met elkaar zorgde ervoor dat ze opbloeide, lichamelijk en mentaal centimeters groeide en ze veel ontspannender zijn. Op school laten ze maar een deel van zichzelf zien.

Een juf hoorde ik zeggen dat ze veel minder huilers in de klas hebben. Door de halve dagen zijn de klassen bij ons gehalveerd en ook wij merken dat ze dat fijn vinden. Onze BSO hebben ze zelf uitgekozen, omdat ze kleine groepen fijner vinden. Wij zagen dat ze vragen durfde te stellen en dat ze er ontspannen bij stonden. In grote groepen zien we ze verkrampen, worden ze stil en snel overprikkeld en dan functioneer je niet meer optimaal.

Kijken naar lichaamshouding, gedrag en stemgeluid kan je veel vertellen hoe het met je kind en jezelf gaat.

  • Een hoog stemgeluid is vaak ook een hoge adem en betekent actie stand.
  • Schouders omhoog, snelle irritatie en lichamelijke stress trekjes allemaal signalen om een stap terug te doen.

Helaas hebben we het zelf vaak pas laat in de gaten.

Rustmomenten gedurende de dag zijn daarom noodzakelijk en dat betekent niet dat je moet gaan slapen (mag wel natuurlijk), maar dat je een rustigere activiteit uitzoekt, geluiden stopt of verminderd, de natuur in gaat (buitenlucht helpt direct!) of echt even stopt en uitcheckt van alles dat moet of wat nieuwe informatie oplevert.

Tijd nemen om te verwerken overdag betekent beter en sneller slapen in de avond. Ik hoop dat we er allemaal iets van leren en vasthouden voor als het leven weer 'normaal', druk en hectisch wordt...ooit.

Je kind komt tot rust en tot ontspannen met creatieve holistische kindercoaching in Utrecht

Een bezorgde moeder vertelde mij laatst dat ze steeds meer om zich heen hoort dat kinderen kampen met onzekerheid en weinig zelfvertrouwen. Dat ouders niet goed weten hoe ze hun kind kunnen helpen. Of ik daar niet een tip voor heb.

Als kind en als mens de ruimte krijgen, ervaren en pakken. Zo heerlijk en belangrijk om ruimte te voelen om je heen en in je lijf. Vrij te kunnen bewegen, diep te ademen om zo de ruimte in je lichaam te behouden en te kunnen experimenteren. Dat gaat zorgen voor een boost in het zelfvertrouwen, plezier en geluksgevoel.

Eigen keuzes maken

Je kind heeft het nodig om ervaringen op te doen en zo gaandeweg te leren wat wel en niet goed voor ze is en bij ze past. Laat ze hun intuïtie volgen, eigen keuzes en fouten maken. Natuurlijk hou de veiligheid in acht en je hoeft niet direct alle teugels los te gooien. Kinderen hebben ook sturing nodig om zich veilig te kunnen voelen. Juist in die veilige setting waarin de echte grenzen duidelijk zijn kan je kind naar hartelust ontdekken. Hoe erg is het als het iets anders gaat dan hoe jij het graag had gewild?

Dat je kind:

  • Eigen kleding combinatie aantrekt wat wellicht niet helemaal goed matcht
  • Het haar los doet in plaats van vast
  • Kleren nat en vies maakt bij het spelen met water
  • Verft zonder schort aan met waterverf
  • Iets langer buiten wil blijven, terwijl het eigenlijk bedtijd is
  • Buiten de lijntjes kleurt
  • Met een initiatief komt wat net iets anders is dan wat er in de planning staat

Door alleen op reis te gaan ervaar ik elke keer weer een boost aan zelfvertrouwen, kracht en plezier. Dat is niet uit te drukken in woorden en had niemand mij kunnen uitleggen of aanleren. Je moet zelf ervaren wat het met je doet, hoe het van binnen voelt en of dit iets is wat bij je past of dat het leuk was voor een keer, maar toch niet iets voor jou. Door ervaringen leer je wie JIJ bent en wat goed is voor JOU. Om het vertrouwen in je intuïte te laten groeien en erop te durven vertrouwen is erg waardevol voor later!

Gun jouw kind ook die prachtige ontdekkingsreis die wij allemaal al een groot deel hebben doorlopen en begin daar NU mee. Het vallen en opstaan hoort tenslotte gewoon bij het leven, kan je kind prima aan en kun je toch niet voorkomen. Geniet ervan je kind te zien ontplooien, groeien en (op)bloeien!

hoe geef ik mijn kind meer zelfvertrouwen

Heb je wel eens goed gekeken naar de hoes van de wilde kastanje met zijn stekels? De ruwe wat korte stekels die niet buigzaam zijn en je willen laten weten dat er niet met hem te sollen valt. Niet echt aantrekkelijk om op af te stormen, beet te pakken of om mee te nemen. Maar met wat aandacht en liefde wordt het ineens best een tam ventje.

Wat heeft de wilde kastanje nodig om zijn tamme kant naar boven te krijgen?

Precies, allereerst haal hem uit zijn stekelige hoesje.

Denk eens om naar je eigen kind die boos en onhandelbaar is, niet voor rede vatbaar en onbenaderbaar. Wat maakt dat je kind zich op dat moment zo voelt? Wat heeft het nodig? Welk hoesje mag er losgelaten en uitgedaan worden?

Met liefde, oprechte aandacht en een luisterend oor veranderd jouw kind ook weer in een blij en rustig kind. Want geen enkel kind wil onbenaderbaar blijven en is in de kern bozig van aard.

En zijn ‘wilde’ haren mag hij best houden, het karakter van je kind mag er ook gewoon zijn natuurlijk.

Oefeningen om weer lekker in je vel te komen

Bij boosheid, verdriet en irritatie treden spanningen in het lijf op. Je trekt je schouders hoger op, balt je handen samen en de onrust giert door je lijf. Het is dan belangrijk om goed door te ademen om die spanningen weer kwijt te raken. En als je je op je adem gaat focussen kan je boosheid niet groter worden, maar zal afnemen. Lastig? Lees dan mijn kinderboek met je kind om je kind bekent te laten worden met deze waardevolle tool in zichzelf.

De herfst is prachtig met zijn kleuren, geuren en weertype.
Ok ok niet de regen, maar wel de zon in combinatie met de frisse buitenlucht. Rond deze tijd trekken we ons weer meer terug naar binnen. De verwarming gaat misschien al wel eens aan en de lucht in huis wordt wat bedompter. We komen minder buiten en dat is een gemiste kans, want door toch naar buiten te gaan ontdoe je je even van alle (digitale) prikkels, snuif je verse zuurstof op en kun je je energie en irritatie ook sneller kwijt.

En de herfst is geweldig met al zijn knutselmogelijkheden. Van gekleurde bladeren tot taken, wilde en tame kastanjes.

Dus hop je (regen) laarzen aan en lekker gaan struinen buiten dan ben je die boze bui zo weer vergeten en hoef je je de komende tijd niet te vervelen.

Hoe help je je kind van zijn boosheid af